Museo Museo de Mallorca
Inventario DA05/16/0064
Clasificación Genérica Objecte de culte; Pintura; Arts plàstiques
Objeto/Documento Sarcòfag
Autor/a López, Mateu [senior] (Lugar de nacimiento: Córdoba (p), 1520[ca] - Lugar de defunción: Palma, 1591) Escuela/Taller: Reneixament (Estil) (Mestre de Calvià)
Júnior
Título Apostolat
Materia/Soporte Taula
Técnica Pintura al tremp
Dimensiones Alçària = 80 cm; Amplària = 258 cm
Descripción Taula central d´un sarcòfag que guardava la imatge de la Mare de Déu morta. Els dotze apòstols, de bust, alguns recolzats sobre una taula coberta de domàs, representa que vetllen la figura jacent de Maria.
Un cop transcorreguda la vuitena de l´Assumpció i l´exposició dels "llits de la Mare de Déu", les representacions escultòriques de la dormició es guardaven en caixes o nínxols, decorats generalment amb un apostolat com aquest, o amb estels. Aquestes caixes se solien ubicar sota una taula d´altar o a manera de predel·la d´un retaule. Són peces de qualitat regular, atès que no eren visibles habitualment.
Aquí la pintura és esquemàtica i essencial, fina i correcta alhora. Palesa el bon ofici de Mateu López.
Iconografia Dormició
Datación 1580[ca]
Contexto Cultural/Estilo Edat Moderna
Lugar de Procedencia Alaró
Lugar Específico/Yacimiento Església parroquial de Sant Bartomeu
Historia del Objeto Aquesta i altres peces s´havien retirat a les golfes de l´església d´Alaró. Quan el rector Joan Lladó va deixar el càrrec l´any 1879 va endur-se-les a Palma, amb gran escàndol del poble. En principi Lladó diposità les obres en el Museu Arqueològic Lul·lià, des d´on passaren al Museu Arqueològic Diocesà (1916-1933). Quan s´escindiren les col·leccions aquest Apostolat passà a la Societat Arqueològica Lul·liana.
Clasificación Razonada L´obra s´adscriu a Mateu López sènior, pintor que va encapçalar un molt important taller que exercia un vertader monopoli de la producció pictòrica mallorquina de la segona meitat del segle XVI, en el qual s´integraven a més d´un fill homònim (1549-1584), de manera permanent o esporàdica la major part dels artistes de l´època. L´estil de la producció pictòrica dels López, efectiva però gens creativa ni capdavantera, és deutora dels postulats artístics de València i en particular de l´obra dels Macip.
Bibliografía AGUILÓ FIOL, Rosa Maria; GAITA SOCIES, Maria Del Mar; PALOU SAMPOL, Joana Maria. Mossèn Alcover i la dissolució del Museu Arqueològic Diocesà: Tres inventaris. Palma: Govern de les Illes Balears, 2013. 13 i 66. Disponible en: <http://www.gdos.net/museudemallorca/publicacions/M_Alcover_3_Inventaris.pdf> Consulta: 30/04/2014.

Llompart Moragues, Gabriel; Palou Sampol, Joana Maria; Pardo Falcón, José M.. López, Els. Gran Enciclopedia de la Pintura i l´Escultura a les Balears. Palma: 1988, 39-43.

LLOMPART MORAGUES, Gabriel; PALOU SAMPOL, Joana Maria; PARDO FALCÓN, José M.. Els López dins la pintura del segle XVI a Mallorca. 1988. p.93.

MARCÓ, J.; MATEU, A.; RIERA, J.. L´esglèsia d´Alaró. Palma: 1998. 90-94.

Rafael de Ysasi. Museo Arqueológico Diocesano. Palma: Govern de les Illes Balears, 2018. V.1 p.72-73, V.2, làm. LXXXIII;El fons documental del Museu de Mallorca III. Vol. 1 p. 72-73, vol. 2, làm. LXXXIII n. 2743.
Catalogación Palou Sampol, Joana Maria
Subir

© Ministerio de Cultura | v48.1 Accesibilidad | Mapa Web | Créditos | Contacte con Cer.es | Condiciones de uso | NIPO: 551-09-131-6