Museo Museo de Mallorca
Inventario 24285
Clasificación Genérica Arts plàstiques
Objeto/Documento Pintura
Autor/a Cercle de Bernat Martorell
Título Díptic de les dues veròniques
Materia/Soporte Taula
Técnica Pintura al tremp
Dimensiones Alçària = 48 cm; Longitud = 60 cm
Descripción A cada una de les fulles del díptic es representa respectivament el rostre de Crist i el de Maria Dolorosa. A l´esquerra la Santa Faç de Jesús apareix en el centre de la tauleta, retallat sobre el fons daurat, en absoluta frontalitat. Els trets fisonòmics son regulars i fins, tota l´expressivitat es concentra en la mirada intensa, severa i directa cap a l´espectador; els cabells obscurs emmarquen la cara, els blens a banda i banda, la barba retallada en dues puntes. S´han remarcat les potències en forma de creu. A la part inferior de la tauleta hi ha una banda blava amb la inscripció en lletres daurades Efigiem Christi cum transis pronus adora / non tamen efigiem sed quem designat ymago.
La taula de la dreta representa el bust de la Verge, el cap tombat sobre la seva dreta, amb la mà es tanca el vel blanc sobre el pit. El mantell negre amb efectista sanefa daurada i gires vermelles li cobreix el cap i cau per sobre les espatlles. La cara és molt delicada, els ulls baixos, l´expressió pesarosa. També es retalla sobre fons daurat.
Tot plegat destaca la finesa i delicadesa del tractament, la subtilitat i contenció de l´expressió dels personatges i l´elegància en la resolució, amb el més just i equilibrat contrast cromàtic i l´exquisida sumptuositat dels fons.
L´obra procedeix de la Cartoixa de Jesús, a Valldemossa i és tradició que el rei Martí l´Humà l´havia donada l´any 1400 amb motiu de la fundació. Tanmateix la crítica ha entès que es tracta d´una pintura de la segona meitat del segle XV el tema iconogràfic de la qual deriva d´una preuada relíquia que el rei posseïa i que va ser motiu de la gran difusió per la Corona d´Aragó, que alhora es basa en les antigues tradicions de la Verònica de Crist i del retrat que sant Lluc va pintar de Maria.
S´han proposat diversos noms per l´autor del díptic, però l´opinió més generalitzada apunta a un pintor del cercle o fins i tot del taller de Bernat Martorell, justament per la delicadesa del tractament i per la incidència dels postulats florentins i flamencs que manifesta l´obra d´aquest pintor, que són paleses a la representació de les dues veròniques. Darrerament de manera ben plausible s´ha apuntat com a possible autor al deixeble de Martorell Guillem Martí, amb vincles familiars a Mallorca on està documentat entre 1447 i 1449 en relació a certs treballs que contractà conjuntament amb el pintor florentí Joan Rosat, considerant a més que l´església de Cartoixa es va consagrar l´any 1446.
Iconografia Santa Faç; Mare de Déu Dolorosa
Inscripciones/Leyendas Llatí
Efigiem Christi cum transis pronus adora / non tamen efigiem sed quem designat ymago
Lugar de Procedencia Valldemossa
Lugar Específico/Yacimiento Cartoixa de Jesús
Catalogación Palou Sampol, Joana Maria
Subir

© Ministerio de Cultura | v48.1 Accesibilidad | Mapa Web | Créditos | Contacte con Cer.es | Condiciones de uso | NIPO: 551-09-131-6