Museo |
Museo de Mallorca
|
Inventario |
DA05/16/0064
|
Clasificación Genérica |
Objecte de culte; Pintura; Arts plàstiques
|
Objeto/Documento |
Sarcòfag
|
Autor/a |
López, Mateu [senior] (Lugar de nacimiento: Córdoba (p), 1520[ca] - Lugar de defunción: Palma, 1591) Escuela/Taller: Reneixament (Estil) (Mestre de Calvià) Júnior
|
Título |
Apostolat
|
Materia/Soporte |
Taula
|
Técnica |
Pintura al tremp
|
Dimensiones |
Alçària = 80 cm; Amplària = 258 cm
|
Descripción |
Taula central d´un sarcòfag que guardava la imatge de la Mare de Déu morta. Els dotze apòstols, de bust, alguns recolzats sobre una taula coberta de domàs, representa que vetllen la figura jacent de Maria.
Un cop transcorreguda la vuitena de l´Assumpció i l´exposició dels "llits de la Mare de Déu", les representacions escultòriques de la dormició es guardaven en caixes o nínxols, decorats generalment amb un apostolat com aquest, o amb estels. Aquestes caixes se solien ubicar sota una taula d´altar o a manera de predel·la d´un retaule. Són peces de qualitat regular, atès que no eren visibles habitualment.
Aquí la pintura és esquemàtica i essencial, fina i correcta alhora. Palesa el bon ofici de Mateu López.
|
Iconografia |
Dormició
|
Datación |
1580[ca]
|
Contexto Cultural/Estilo |
Edat Moderna
|
Lugar de Procedencia |
Alaró
|
Lugar Específico/Yacimiento |
Església parroquial de Sant Bartomeu
|
Historia del Objeto |
Aquesta i altres peces s´havien retirat a les golfes de l´església d´Alaró. Quan el rector Joan Lladó va deixar el càrrec l´any 1879 va endur-se-les a Palma, amb gran escàndol del poble. En principi Lladó diposità les obres en el Museu Arqueològic Lul·lià, des d´on passaren al Museu Arqueològic Diocesà (1916-1933). Quan s´escindiren les col·leccions aquest Apostolat passà a la Societat Arqueològica Lul·liana.
|
Clasificación Razonada |
L´obra s´adscriu a Mateu López sènior, pintor que va encapçalar un molt important taller que exercia un vertader monopoli de la producció pictòrica mallorquina de la segona meitat del segle XVI, en el qual s´integraven a més d´un fill homònim (1549-1584), de manera permanent o esporàdica la major part dels artistes de l´època. L´estil de la producció pictòrica dels López, efectiva però gens creativa ni capdavantera, és deutora dels postulats artístics de València i en particular de l´obra dels Macip.
|
Bibliografía |
AGUILÓ FIOL, Rosa Maria; GAITA SOCIES, Maria Del Mar; PALOU SAMPOL, Joana Maria. Mossèn Alcover i la dissolució del Museu Arqueològic Diocesà: Tres inventaris. Palma: Govern de les Illes Balears, 2013. 13 i 66. Disponible en: <http://www.gdos.net/museudemallorca/publicacions/M_Alcover_3_Inventaris.pdf> Consulta: 30/04/2014. Llompart Moragues, Gabriel; Palou Sampol, Joana Maria; Pardo Falcón, José M.. López, Els. Gran Enciclopedia de la Pintura i l´Escultura a les Balears. Palma: 1988, 39-43. LLOMPART MORAGUES, Gabriel; PALOU SAMPOL, Joana Maria; PARDO FALCÓN, José M.. Els López dins la pintura del segle XVI a Mallorca. 1988. p.93. MARCÓ, J.; MATEU, A.; RIERA, J.. L´esglèsia d´Alaró. Palma: 1998. 90-94. Rafael de Ysasi. Museo Arqueológico Diocesano. Palma: Govern de les Illes Balears, 2018. V.1 p.72-73, V.2, làm. LXXXIII;El fons documental del Museu de Mallorca III. Vol. 1 p. 72-73, vol. 2, làm. LXXXIII n. 2743.
|
Catalogación |
Palou Sampol, Joana Maria
|