Museo |
Museo de Mallorca
|
Inventario |
10980
|
Clasificación Genérica |
Arts plàstiques
|
Objeto/Documento |
Pintura
|
Autor/a |
Beran, Bruno
|
Título |
L´Esposa del pintor
|
Materia/Soporte |
Tela
|
Técnica |
Pintura a l´oli
|
Dimensiones |
Alçària = 172 cm; Amplària = 119,50 cm
|
Descripción |
Irene apareix retratada de cos sencer, adoptant una positura un tant forçada. La cara i la mà destaquen sobre una composició marcada pels tons obscurs, demostrant així la seva destresa artística. Així aconsegueix crear diferents textures entre unes tonalitats tan properes al negre. Per una banda, hi ha el fons de la composició, dividit en dues parts, on la superior, llisa i d´un color grisenc, contrasta amb la inferior, de pinzellades més gruixudes i pastoses on mescla el negre amb tonalitats marrons, amb l´afany de crear profunditat, que tanmateix no queda ben resolta. Per altra banda, també trobam aquest joc en les diverses textures de la indumentària d´Irene, com són, per exemple, l´abric de vellut, el coll de visó o les plomes del capell.
D´aquesta manera aconsegueix ressaltar la mà fina i la cara d´Irene, d´extrema pal·lidesa, actuant així com a contrapunt del quadre i emmarcant tota la serenitat de la dolça mirada.
Signada a l´angle superior esquerre: B.Beran
Inscripció al revers: Retrato de la señora B.
Guanyà el premi d´un concurs de Washington, i tres medalles d´or a París.
|
Iconografia |
Retrat
|
Inscripciones/Leyendas |
al revers, Inscripcions Beran, Bruno Retrato de la señora B. [Guanyà el premi d´un concurs de Washington, i tres medalles d´or a París.]
|
Firmas/Marcas/Etiquetas |
angle superior esquerre, Signatura Beran, Bruno B. Beran al revers, Inscripcions Beran, Bruno Retrato de la señora B.
|
Datación |
1923
|
Clasificación Razonada |
El retrat d´Irene, és, sense cap tipus de dubte, el quadre del que Beran se sentia més orgullós i el que més estimava. Ho demostra el fet que, tot i que figura a la llista d´obres donades al Museu de Mallorca després de l´exposició antològica, Bruno Beran va voler mantenir-ne l´usdefruit fins al seu traspàs.
Es mostrava pràcticament a totes les exposicions del pintor, va guanyar diversos premis i és, a més, l´obra més publicada i coneguda de Beran.
Amb motiu d´una d´aquestes múltiples exposicions, els crítics de l´època la compararen amb els retrats de Lavery, encara que, com comenta Roessler, aquesta opinió no fou compartida pel mateix Beran.
A l´hora de fer aquest retrat l´artista es va inspirar amb tota seguretat en un reportatge fotogràfic que ell mateix realitzà a Irene, en què la model posa per a ell amb una gran càrrega expressiva.
|
Bibliografía |
BERAN, Bruno. Casa de la Cúria. Eivissa (m): 1981. BRUN. Cieux et visages d´Espagne. Paris: 17/10/1936. Bruno Beran [catàleg exposició] ; Del 22 de març al 15 de maig de 2005, Museu de Mallorca. 2005. GEWERBEMUSEUM BRUNO BERAN. Ausstellung Bruno Beran. 1936. LITTMANN, M.. "Artisy who fled Nazis paints her, wife teaches cookery". The Standard Times. 16/08/1952. OLIVER FUSTER, Joan. "Beran, Bruno". Gran Enciclopedia de la Pintura i l´Escultura a les Balears. Barcelona: 1996. SOCIETÉ NATIONALE DE BEAUX-ARTS. Catalogue Officiel Illustré. Paris: 1936.
|
Forma de Ingreso |
Assignació: Donació
|
Fecha de Ingreso |
1979
|
Catalogación |
ALOMAR, Maria Magdalena
|