Museo |
Museo de Mallorca
|
Inventario |
DA05/09/0011
|
Clasificación Genérica |
Pintura
|
Objeto/Documento |
Retaule
|
Autor/a |
Atribuït a; Marçol, Pere (act. 1362-1411) Escuela/Taller: Gòtic (Estil) Atribuït a; Mestre de Santa Eulàlia (Joan Pallicer?) (act. 1376=1425) Escuela/Taller: Gòtic (Estil) ( Mestre de Castellitx) Mestre de Santa Margalida (Ramon Gilabert?) (act. 1351=1400) Escuela/Taller: Gòtic (Estil)
|
Título |
Retaule de sant Nicolau, sant Antoni i santa Clara
|
Materia/Soporte |
Taula
|
Técnica |
Pintura al tremp
|
Dimensiones |
Alçària = 205,50 cm; Amplària = 304 cm
|
Descripción |
Del conjunt de la pintura gòtica mallorquina, aquest és un dels pocs retaules que es conserven pràcticament complets. Només hi faltarien els muntants, i potser algunes peces de l´emmarcament. Procedeix de la petita església de Sant Nicolau, fora murs i prop del moll de Portopí, a Palma. Les gents de la mar s´encomanaven al patró medieval quan es preparaven per embarcar, i en tornar s´aturaven en aquesta església per agrair la protecció celestial.
Es tracta d´un retaule de cinc carrers: la figura central del sant bisbe és flanquejada per sant Antoni Abad i per santa Clara, i als carrers exteriors es mostren tres escenes de la vida de sant Nicolau a cada taula. El sant titular es representa frontalment, en actitud de beneir, revestit de pontifical, amb capa pluvial, mitra i bàcul. Santa Clara i sant Antoni es mostren de tres quarts, girats respectivament cap a la dreta i cap a l´esquerra. Tots dos vesteixen l´hàbit del seu ordre; Antoni sosté una crossa, i Clara, com a abadessa, un bàcul. Als peus de sant Antoni hi ha agenollada la petita figura episcopal del donant, identificat amb Antoni de Galiana.
És, sens dubte, una obra col·lectiva, en la qual sembla que van intervenir com a mínim tres pintors ben diferenciats.
L´autor de sant Nicolau, com també de les riques i variades escenes laterals, pot ser Pere Marçol, a qui s´atribueixen alguns altres retaules de la mateixa època, com el dedicat a sant Pau per a la capella episcopal homònima a Palma. Les històries de la vida del sant bisbe tenen interès artístic i documental. Mostren sentit de la narració, preocupació espacial i riquesa cromàtica, si bé les figures són simples i esquemàtiques.
La representació de sant Antoni presenta l´eremita com un home tosc, amb la pell cremada i amb barba llarga i treballada amb finor. S´atribueix al Mestre de Santa Eulàlia, potser Joan Pallicer.
La figura dolça, elegant i estereotipada de santa Clara contrasta amb la resta per la finor i la sinuositat de les línies. Aquesta delicadesa caracteritza el seu autor, anomenat Mestre de Santa Margalida. Ben raonadament, s´ha plantejat que es podria tractar del pintor Ramon Gilabert, mallorquí, actiu també a Girona.
|
Iconografia |
Sant Nicolau; Sant Antoni Abad; Santa Clara
|
Datación |
1376=1400
|
Contexto Cultural/Estilo |
Gòtic
|
Lugar de Procedencia |
Palma
|
Lugar Específico/Yacimiento |
Portopí (oratori de Sant Nicolauet)
|
Bibliografía |
Ars Hispaniae. En: Gudiol Ricart, José. Pintura gótica. Madrid: 1955. p. 121-122. LLOMPART MORAGUES, Gabriel. La pintura medieval mallorquina. Su entorno cultural y su iconografía, vol. 3. Palma: 1978. p. 44. POST, Chandler Rathfon. A history of spanish paintig, vol. 9. Cambridge: 1930-1947. 387-390. POST, Chandler Rathfon. A history of spanish painting, vol. 3. Cambridge: 1930-1947. p. 160. Rafael de Ysasi. Museo Arqueológico Diocesano. Palma: Govern de les Illes Balears, 2018. Vol. 1 p. 71, vol. 2, làm. LXXIXEl fons documental del Museu de Mallorca III. ROSSELLÓ BORDOY, Guillem. Museo de Mallorca : Salas de Arte medieval [Catàleg]. Madrid: Servicio de Publicaciones del MEC, 1976. p. 28. SABATER REBASSA, Sebastiana M.. La pintura mallorquina del segle XV. Palma: Conselleria de Cultura del Govern Balear, 2002. 37-8, 46, 64, 83-4, 106, 134,272
|
Catalogación |
Palou Sampol, Joana Maria
|