Museo Museo de Mallorca
Inventario 04147
Clasificación Genérica Arts plàstiques; Pintura
Objeto/Documento Retaule
Autor/a Mòger, Rafel (Lugar de nacimiento: Palma, 1424 - Lugar de defunción: Palma, 1490[ca]) Escuela/Taller: Gòtic (Estil)
Título Nostra Dona de la Bona Mort
Materia/Soporte Taula
Técnica Pintura al tremp
Dimensiones Alçària = 204 cm; Longitud = 117 cm
Descripción De proporcions monumentals la figura protagonista de la Mare de Déu es retalla solemne sobre un fons dividits en dues meitats, la superior daurada i la inferior terrosa. La Verge seu en terra sobre coixins de brocat, abillada amb túnica vermella també brocada i amb magnífic mantell negre amb gires verdes, orlat i decorat amb estels daurats. Amb la mà dreta sosté un lliri a l´hora que beneeix; porta l´Infant assegut sobre el genoll esquerre. El Nin, nuu, beneeix amb la mà dreta i sosté el globus amb l´esquerra.
L´halo de Maria va remarcat per dotze estels daurats sobre franja negre. A banda i banda hi ha dos petits àngels músics, un amb mandola i l´altre amb viola d´arc, amb les ales desplegades, un vesteix túnica vermella, l´altra rosa.
Als peus de la Mare de Déu hi ha dos frares dominics -el sant Novici i el seu mestre-, un a cada banda, agenollats; emmarquen una cartel·la amb la inscripció:
Non abhorres peccatores
sine quibus nunquam fores
tanto digna filio.
La paraula "nunquam" ha estat ostensiblement esborrada, tot i que se´n distingeix l´empremta.
Els trets fisonòmics i anatòmics són correctes, però molt lineals i simplificats, tot contrastant amb la cercada sumptuositat de teles i fons.
L´aspecte general de l´obra és de gran efecte, tot i la simplicitat de les línies.
Iconografia Mare de Déu de la Bona Mort; Mare de Déu del Sant Novici; Mare de Déu de la Humilitat
Inscripciones/Leyendas Als peus de la Mare de Déu hi ha dos frares dominics -el sant Novici i el seu mestre-, un a cada banda, agenollats; emmarquen una cartel·la amb la inscripció:, Pintura al tremp
Non abhorres peccatores sine quibus nunquam fores tanto digna filio.
Datación 1480[ca]
Contexto Cultural/Estilo Gòtic internacional
Tardogòtic
Lugar de Procedencia Palma
Lugar Específico/Yacimiento Sant Domingo, convent de (desaparegut)
Historia del Objeto Fins l´any 1569 aquesta taula estava en el cor de l´església dels dominics de Palma, després passà a una de les capelles laterals. La iconografia del sant Novici -el jove frare que oferia el seu menjar a Jesús i juntament amb el seu mestre foren convidats a la taula celestial i aparegueren morts ambdós un diumenge dematí- sembla adient per un espai exclusiu de la comunitat. Tanmateix l´interès d´aquesta obra rau en la llegenda inscrita a la banda inferior, referida a un sermó de sant Vicenç Ferrer; devers el 1583 el viu debat entre franciscans i dominics -o lul·listes i tomistes- sobre la dignitat de Maria per ser mare de Déu provocà que algú intentés esborrar el terme nunquam de la inscripció de la taula amb el conseqüent escàndol i disputa que fins i tot arribà a Roma. Es veu que la taula era usada durant el segle XIX per anunciar les funcions religioses i en referència a la dolça mort dels dos frares es denominà popularment com a de la Bona Mort. El convent de Sant Domingo de Palma s´esbucà el 1837 i aquesta obra va passar al Museu Provincial de Belles Arts de la Llotja de Palma el 1886.
Clasificación Razonada Obra d´un pintor de bon prestigi social, però modèstia artística, la cercada sumptuositat i l´impacte que s´ha pretès, juntament amb la diferència de proporció entre els personatges representats l´ancoren encara en els postulats del gòtic internacional, tot i el tardà de la datació. La taula palesa també influències de la pintura valenciana, molt present en el segle XV mallorquí.
Bibliografía LLOMPART MORAGUES, Gabriel. Rafel Mòger. Nostra Dona de la Bona Mort. Mallorca gótica. 1998, p. 215-216.

LLOMPART MORAGUES, Gabriel. Una leyenda popular mallorquina. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares. 1964, p. 90-97.

LLOMPART MORAGUES, Gabriel. La pintura medieval mallorquina. Su entorno cultural y su iconografía, vol. 1. Palma: 1977. p. 80-82.

LLOMPART MORAGUES, Gabriel. La pintura medieval mallorquina. Su entorno cultural y su iconografía, vol. 3. Palma: 1978. p. 116-118, n. 93.

POST, Chandler Rathfon. A history of spanish paintig, vol. 7. Cambridge: 1930. p. 650-654.

Rafael de Ysasi. Museo Arqueológico Diocesano. Palma: Govern de les Illes Balears, 2018. vol. 2, làm. LXXXVI; El fons documental del Museu de Mallorca III.

ROSSELLÓ BORDOY, Guillem. Museo de Mallorca : Salas de Arte medieval [Catàleg]. Madrid: Servicio de Publicaciones del MEC, 1976. p. 36.

SABATER REBASSA, Sebastiana M.. La pintura mallorquina del segle XV. Palma: Conselleria de Cultura del Govern Balear, 2002. p. 249,250,264-267,285,36,380.
Catalogación Palou Sampol, Joana Maria
Subir

© Ministerio de Cultura | v50.0 Accesibilidad | Mapa Web | Créditos | Contacte con Cer.es | Condiciones de uso | NIPO: 551-09-131-6