Museo |
Museo de Mallorca
|
Inventario |
04147
|
Clasificación Genérica |
Arts plàstiques; Pintura
|
Objeto/Documento |
Retaule
|
Autor/a |
Mòger, Rafel (Lugar de nacimiento: Palma, 1424 - Lugar de defunción: Palma, 1490[ca]) Escuela/Taller: Gòtic (Estil)
|
Título |
Nostra Dona de la Bona Mort
|
Materia/Soporte |
Taula
|
Técnica |
Pintura al tremp
|
Dimensiones |
Alçària = 204 cm; Longitud = 117 cm
|
Descripción |
De proporcions monumentals la figura protagonista de la Mare de Déu es retalla solemne sobre un fons dividits en dues meitats, la superior daurada i la inferior terrosa. La Verge seu en terra sobre coixins de brocat, abillada amb túnica vermella també brocada i amb magnífic mantell negre amb gires verdes, orlat i decorat amb estels daurats. Amb la mà dreta sosté un lliri a l´hora que beneeix; porta l´Infant assegut sobre el genoll esquerre. El Nin, nuu, beneeix amb la mà dreta i sosté el globus amb l´esquerra.
L´halo de Maria va remarcat per dotze estels daurats sobre franja negre. A banda i banda hi ha dos petits àngels músics, un amb mandola i l´altre amb viola d´arc, amb les ales desplegades, un vesteix túnica vermella, l´altra rosa.
Als peus de la Mare de Déu hi ha dos frares dominics -el sant Novici i el seu mestre-, un a cada banda, agenollats; emmarquen una cartel·la amb la inscripció:
Non abhorres peccatores
sine quibus nunquam fores
tanto digna filio.
La paraula "nunquam" ha estat ostensiblement esborrada, tot i que se´n distingeix l´empremta.
Els trets fisonòmics i anatòmics són correctes, però molt lineals i simplificats, tot contrastant amb la cercada sumptuositat de teles i fons.
L´aspecte general de l´obra és de gran efecte, tot i la simplicitat de les línies.
|
Iconografia |
Mare de Déu de la Bona Mort; Mare de Déu del Sant Novici; Mare de Déu de la Humilitat
|
Inscripciones/Leyendas |
Als peus de la Mare de Déu hi ha dos frares dominics -el sant Novici i el seu mestre-, un a cada banda, agenollats; emmarquen una cartel·la amb la inscripció:, Pintura al tremp Non abhorres peccatores sine quibus nunquam fores tanto digna filio.
|
Datación |
1480[ca]
|
Contexto Cultural/Estilo |
Gòtic internacional Tardogòtic
|
Lugar de Procedencia |
Palma
|
Lugar Específico/Yacimiento |
Sant Domingo, convent de (desaparegut)
|
Historia del Objeto |
Fins l´any 1569 aquesta taula estava en el cor de l´església dels dominics de Palma, després passà a una de les capelles laterals. La iconografia del sant Novici -el jove frare que oferia el seu menjar a Jesús i juntament amb el seu mestre foren convidats a la taula celestial i aparegueren morts ambdós un diumenge dematí- sembla adient per un espai exclusiu de la comunitat. Tanmateix l´interès d´aquesta obra rau en la llegenda inscrita a la banda inferior, referida a un sermó de sant Vicenç Ferrer; devers el 1583 el viu debat entre franciscans i dominics -o lul·listes i tomistes- sobre la dignitat de Maria per ser mare de Déu provocà que algú intentés esborrar el terme nunquam de la inscripció de la taula amb el conseqüent escàndol i disputa que fins i tot arribà a Roma. Es veu que la taula era usada durant el segle XIX per anunciar les funcions religioses i en referència a la dolça mort dels dos frares es denominà popularment com a de la Bona Mort. El convent de Sant Domingo de Palma s´esbucà el 1837 i aquesta obra va passar al Museu Provincial de Belles Arts de la Llotja de Palma el 1886.
|
Clasificación Razonada |
Obra d´un pintor de bon prestigi social, però modèstia artística, la cercada sumptuositat i l´impacte que s´ha pretès, juntament amb la diferència de proporció entre els personatges representats l´ancoren encara en els postulats del gòtic internacional, tot i el tardà de la datació. La taula palesa també influències de la pintura valenciana, molt present en el segle XV mallorquí.
|
Bibliografía |
LLOMPART MORAGUES, Gabriel. Rafel Mòger. Nostra Dona de la Bona Mort. Mallorca gótica. 1998, p. 215-216. LLOMPART MORAGUES, Gabriel. Una leyenda popular mallorquina. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares. 1964, p. 90-97. LLOMPART MORAGUES, Gabriel. La pintura medieval mallorquina. Su entorno cultural y su iconografía, vol. 1. Palma: 1977. p. 80-82. LLOMPART MORAGUES, Gabriel. La pintura medieval mallorquina. Su entorno cultural y su iconografía, vol. 3. Palma: 1978. p. 116-118, n. 93. POST, Chandler Rathfon. A history of spanish paintig, vol. 7. Cambridge: 1930. p. 650-654. Rafael de Ysasi. Museo Arqueológico Diocesano. Palma: Govern de les Illes Balears, 2018. vol. 2, làm. LXXXVI; El fons documental del Museu de Mallorca III. ROSSELLÓ BORDOY, Guillem. Museo de Mallorca : Salas de Arte medieval [Catàleg]. Madrid: Servicio de Publicaciones del MEC, 1976. p. 36. SABATER REBASSA, Sebastiana M.. La pintura mallorquina del segle XV. Palma: Conselleria de Cultura del Govern Balear, 2002. p. 249,250,264-267,285,36,380.
|
Catalogación |
Palou Sampol, Joana Maria
|