Museo |
Museo de Mallorca
|
Inventario |
09551
|
Clasificación Genérica |
Arts plàstiques; Escultura; Objecte funerari
|
Objeto/Documento |
Làpida funerària
|
Autor/a |
Oliva, Antoni
|
Título |
Lauda sepulcral dels Oliva amb la Dormició
|
Materia/Soporte |
Pedra Pigment Or
|
Técnica |
Relleu Policromia Daurat
|
Dimensiones |
Alçària = 112 cm; Amplària = 16 cm; Longitud = 93 cm
|
Descripción |
Placa central emmarcada per sengles pinacles que suporten dos arcs conopials retallats sobre un fons d´arcuacions cegues; a la base, un sòcol presenta la inscripció Sepultura del sènyer n´Antoni Oliva he dels seus.
Cada un dels pinacles arranca des d´un escut heràldic que figura l´emblema dels Oliva:faixa horitzontal carregada de tres olives ordenades en barra.
La peça central representa la Dormició de la Mare de Déu. Està organitzada en dos plans; a l´inferior hi ha set apòstols asseguts, i al superior hi ha els altres cinc apòstols al costat de dos àngels i la figura central de Crist, que recull l´ànima de la Mare de Déu en forma de nena. Al centre del grup jeu Maria, exànime, en un llit rectangular cobert de teles. Hi destaca la profusió de plecs, fins i meticulosos, que serveixen per estructurar cadascuna de les figures amb molta plasticitat. El treball preciosista es repeteix en els elements arquitectònics de l´emmarcament.
|
Iconografia |
Dormició
|
Inscripciones/Leyendas |
Part inferior, Català SEPULTURA·DELSÈYER N´ANT / ONI OLIVA HE DELS SEUS
|
Datación |
1400[ca]
|
Contexto Cultural/Estilo |
Gòtic
|
Lugar de Producción/Ceca |
Mallorca (Illes Balears (p), Illes Balears (c.a.))
|
Uso/función |
Funerari
|
Descriptores Onomásticos |
Oliva, Antoni (orfebre)
|
Lugar de Procedencia |
Palma
|
Lugar Específico/Yacimiento |
Convent de Sant Francesc, claustre
|
Clasificación Razonada |
El titular de la sepultura, Antoni Oliva, va ser un dels grans argenters mallorquins de l´època, a l´entorn del 1400. L´ofici d´Oliva i el seu magnífic treball, documentat en la creu processional de Porreres, Mallorca, han permès atribuir-li l´autoria de la lauda sepulcral. La formació dels argenters incloïa l´aprenentatge de tècniques escultòriques; en aquest cas, la forma i estil que es donen a les figures que decoren la creu de Porreres coincideixen amb la concepció i la tècnica que es mostren a la coberta de la sepultura, treballada amb la minuciositat i la precisió de l´orfebre.
Aquest petit i ric conjunt procedeix del claustre del convent palmesà de Sant Francesc, d´on es va retirar a conseqüència de la Desamortització al segle XIX. Una descripció del 1785 i una estampa del segle XIX han permès identificar-lo i restituir el conjunt.
|
Bibliografía |
BARCELÓ, M.; BOVER, J.m.. Historia General del Reino de Mallorca 2. 1841. P. 1075-1076. DOMENGE MESQUIDA, J.. La creu de Porreres i l´argenter Antoni Oliva. Porreres: 2002. p. 34-36. DOMENGE MESQUIDA, J.. VV.AA.. La tumba del orfebre Antoni Oliva. Una arquitectuta gótica mediterránea. València: Generalitat Valenciana, 2003, p. 177-180. OLEZA Y DE ESPAÑA, Jaime. Llibre de Antiguatats de la Iglesia del Real Convent de Sant Francesch de la Ciutat de Mallorca. Copia de un manuscrito del Donado Ramón Calafat. Palma: Imprenta de Guasp, 1928. Palou i Sampol, J.M.. Antoni Oliva. Dormició. Devers 1400. Mallorca gòtica. Barcelona-Palma, 1998-1999 [catàleg de l`exposició]. Palma: 1998, p. 251-252. QUIROGA CONRADO, Magdalena [de]. Patrimoni heràldic del Museu de Mallorca. Palma: 01/01/1900. 234. Anàlisi heràldica. ROSSELLÓ BORDOY, G.. Museo de Mallorca. Salas de Arte Medieval. Madrid: 1976. P. 44.
|
Catalogación |
Palou Sampol, Joana Maria
|