Museo |
Museo de Mallorca
|
Inventario |
04150
|
Clasificación Genérica |
Arts plàstiques; Pintura
|
Objeto/Documento |
Taula
|
Autor/a |
Mestre de Santa Eulàlia (Joan Pallicer?) (act. 1376=1425) Escuela/Taller: Gòtic (Estil) (Mestre de Castellitx)
|
Título |
Pentecosta
|
Materia/Soporte |
Taula
|
Técnica |
Pintura al tremp
|
Dimensiones |
Alçària = 144 cm; Longitud = 78 cm
|
Descripción |
Parella de la taula cimera de la Resurrecció (4151), aquesta representa la Pentecosta, amb la Mare de Déu entronitzada entre els apòstols quan reben les dotze llengües de foc que els tramet l´Esperit Sant en forma de colom.
Són pintures de gran riquesa cromàtica, a les quals destaquen els vermells vibrants i la profusió de daurats. Denoten interès per a l´organització de les figures en l´espai, així com també per a la narració.
Tot plegat aquestes dues escenes al·ludeixen a la Salvació, que seria el missatge del retaule íntegre.
|
Iconografia |
Pentecosta; La Salvació
|
Datación |
1425-1440
|
Contexto Cultural/Estilo |
Segon gòtic internacional
|
Lugar de Producción/Ceca |
Palma
|
Lugar de Procedencia |
Palma
|
Lugar Específico/Yacimiento |
Església parroquial de Santa Eulàlia
|
Clasificación Razonada |
Les dues taules cimeres (NIG 4150 i 4151) devien coronar un gran retaule el qual bé podia haver estat el major de Santa Eulàlia, la primera de les parròquies de Mallorca, del que també devia formar part la taula de la Dormició que encara es conserva a l´església esmentada. Desfet aquest retaule, sembla que en el segle XIX les tres peces passaren al Museo Provincial de Bellas Artes de Palma, a la Llotja, tot i que la Dormició va tornar a Santa Eulàlia mentre les dues cimeres varen romandre al Museu i posteriorment (1961) es varen integrar al Museu de Mallorca.
El retaule major de Sant Eulàlia es va encomanar el 1438 al pintor mallorquí Gabriel Mòger, traspassat el 1439. Tot i que no hi ha suport documental s´entén que a la mort de Mòger l´encàrrec del retaule va poder passar al Mestre de Santa Eulàlia, el qual es sol identificar ara amb Joan Pallicer.
|
Bibliografía |
Ars Hispaniae. En: Gudiol Ricart, José. Pintura gótica. Madrid: 1955. p. 128. A history of spanish painting, vol 4. Cambridge: 1930-1947. p. 662. A history of spanish painting, vol. 13. Cambridge: 1930-1947. p. 307. LLOMPART MORAGUES, Gabriel. La pintura medieval mallorquina. Su entorno cultural y su iconografía, vol. 1. Palma: 1977. p. 71-76. LLOMPART MORAGUES, Gabriel. La pintura medieval mallorquina. Su entorno cultural y su iconografía, vol. 3. Palma: 1978. n. 70a i b. ROSSELLÓ BORDOY, Guillem. Museo de Mallorca : Salas de Arte medieval [Catàleg]. Madrid: Servicio de Publicaciones del MEC, 1976. p. 30-31. RUIZ I QUESADA, Francesc. Mestre de Santa Eulàlia (Joan Pallicer?). Resurrecció i Pentecosta. Mallorca gótica. Palma: 1998-1999, p. 167-170. SABATER REBASSA, Sebastiana M.. La pintura mallorquina del segle XV. Palma: Conselleria de Cultura del Govern Balear, 2002. p. 64, 80-82, 137.
|
Forma de Ingreso |
Assignació: Donació
|
Catalogación |
Palou Sampol, Joana Maria
|