Museo |
Museo de Mallorca
|
Inventario |
DA06/01/008
|
Clasificación Genérica |
Arts plàstiques
|
Objeto/Documento |
Quadre
|
Título |
SS Antonia
|
Materia/Soporte |
Pigment Paper
|
Técnica |
Aiguada
|
Dimensiones |
Alçària = 39 cm; Amplària = 59 cm
|
Descripción |
Representació del vapor Antonia representat pel seu costat de babord navegant a mar oberta. L´autor remarca la sensació de velocitat a travès de la recreació de determinats elements com és ara la posició tensa de les banderes i gallardets; el fum de la màquina que es desplaçat amb energia cap a popa; el sobrant d´aigua del sistema de refrigeració que es expel·lit amb intensitat.
Porta pavelló mercant a l´asta de popa. Es tracta del pavelló de la marina civil espanyola que fou vigent des de 1787 fins a 1927.
Porta la bandera de matrícula corresponent a la província marítima de Menorca hissada a la rematada de l´arbre major. Va romandre en aqueixa matrícula durant 8 anys.
A la rematada del pal de proa porta una ensenya rectangular amb la lletra blanca ´G´ sobre fons blau, relativa a la companyia armadora "Goñalons y Cía" a la qual va pertanyer entre 1905 i 1913. Aqueixa lletra es repeteix a la xemeneia.
Al gallardet del vaixell es veu clarament el nom de "Antonia" i també es distigueix a l´amura de babord.
Aquest vaixell fou construït l´any 1874 a les drassanes "J. Blummer & Co." de Sunderland, Anglaterra. Va pertanyer a la casa de navegació de Maó "Goñalons y Cía", la qual el va adquirir l´any 1905. Tengué diversos noms i fou propietat de diferents navilieres. Fou el Blyth propietat de la naviliera anglesa "Blyth Shiping" fins el 1881 que passà a bandera espanyola. Llavors passà a ser el Ardanaz propietat de la naviliera Ardanaz; el Olaveaga, propietat de la companyia Aznar; el Gomechuk, propietat de la companyia La Blanca. Entre els anys 1913 i 1917 fou propietat de la naviliera valenciana Ferrer y Pesset i desprès passà a la Compañía Trasmediterránea. Fou donat de baixa el 1927.
El Antonia fou un vapor de buc de ferro i proa recta amb la coberta correguda i una petita coberta de maniobres. A la pintura figura aparellat de pailebot amb dos arbres en caiguda a popa igual que la seva xemeneia. La seva eslora era de 60,15 metres, la mànega de 8,60 metres i el puntal de 5,40 metres, amb un registre brut de 785 tones i 900 tn de càrrega. La màquina de vapor era una caldera amb quatre forns amb una potència de 95 cavalls nominals i una velocitat de creuer de 9 nusos.
|
Datación |
1877-1927 (1877-1927)
|
Uso/función |
Decoració, recordatori.
|
Fechas Referencia |
1905[ca]-1913[ca]
|
Lugar de Procedencia |
Palma
|
Lugar Específico/Yacimiento |
Antic Museu Marítim
|
Bibliografía |
CATÀLEG D´EXPOSICIÓ. MUSEU DE MALLORCA, del 27 de febrer al 6 d´abril de 2008. Xavier Pastor ( 1916-2007). El clam del museu marítim. Palma: 2008. CATÀLEG DE CHRISTIE´S. Boulle to Jansen maritime pictures from an important private european collection. Londres. Lote 531, ps. 28. CATÀLEG GALERIA FERNANDO ALCOLEA. José Pineda (1837-1904) y la pintura de barcos españoles en el siglo XIX. Barcelona. PUJALTE, Ferran. Transports i Comunicacions a les Balears durant el segle XIX (1800-1890). Palma: Documenta Balear, 1999. SAMPOL, R.. Vapores de las Islas Baleares. 1800-1890. BERMEJO, J. ´Banderes i Gallardets a bord dels vaixells i de les embarcacions desbarjo´. Associació Gironina dAmics de la Mar. Girona, 1996.
PUJALTE, F. ´Transports i Comunicacions a les Balears durant el segle XIX (1800-1890)´. Ed. Documenta Balear. P Sense títol. 01/01/1900. PLA, J.
|
Catalogación |
OLIVER, Bernat
|