Museo Museo de Mallorca
Inventario 27803
Clasificación Genérica Escultura
Objeto/Documento Bust femení
Autor/a Blanquer, Jaume (Lugar de nacimiento: Sineu, 1578[ca] - Lugar de defunción: Palma, 1636)
Blanquer Macip, Rafel (Lugar de nacimiento: Palma, 1605[ca] - Lugar de defunción: Palma, 1663)
Título Nimfa
Materia/Soporte Marbre
Técnica Esculpit
Dimensiones Alçària = 48 cm; Longitud = 36 cm; Perímetre = 24,50 cm
Descripción Obra molt malmesa, conserva part del bust, sense braços i amb la cara molt mutilada. Representa una elegant dama de faccions regulars, coll llarg, ben proporcionada, pentinat molt acurat, ornada amb diadema, agulles, collar i tancador.
Iconografia Al·legories de la Religió i les Virtuts Teologals
Datación 1630[ca]
Contexto Cultural/Estilo Barroc
Classicisme
Uso/función Element decoratiu
Lugar de Procedencia Palma
Lugar Específico/Yacimiento Hort de la Llotja de la Mercaderia
Historia del Objeto Formava part del grup escultòric que es va executar per l´hort o jardí de la Llotja, edifici de l´arquitecte Guillem Sagrera que va acollir el Col·legi de la Mercaderia. Cap el 1500 els mercaders van adquirir el dret de l´aigua, element primordial en un jardí. Al final del segle XVI, es va començar a construir una capella en un dels extrems del jardí, i poc després es va iniciar l´obra del Consolat de Mar. En aquest moment es va redefinir l´hort de la Llotja i s´encomanà a l´escultor milanès Camillo Parrino la realització de part del conjunt decoratiu, en el qual amb el temps hi intervingueren alguns dels escultors més importants i renovadors de l´època. Cap el 1625, Jaume Blanquer (autor del retaule del Corpus Christi de la catedral, de les façanes de l´Ajuntament de Palma i de la portada de l´església del convent de Sant Francesc) treballava a la galeria del Consolat de Mar, i en aquell temps va esculpir un Mercuri, déu protector del comerç, que centrava una de les fonts del jardí, i les representacions de les virtuts o nimfes també organitzades entre jocs d´aigua.
Atesa la mutilació de la peça i la semblança amb l´escultura NIG 27650 hom pensa que es tracta d´una escultura que el 1646 havia tomat involuntàriament el patró català Pere Fontanilles en penjar-hi les xarxes i que va haver de substituir Rafel Blanquer [Palma ca. 1605 - 1663], fill de Jaume, el 1647.
De tot el conjunt decoratiu de l´hort de la Llotja només se n´han conservat les quatre peces de marbre del fons del Museu de Mallorca (NIG 27650, 27651, 27802 i 27803).
Clasificación Razonada Aquesta peça i la resta de les conservades de l´Hort de la Llotja tenen pretensions classicistes: la iconografia, la mesura i elegància, naturalisme i alhora inexpressivitat, tot i l´innegable aire barroc que presenten. El classicisme seria dominant al jardí de la Mercaderia. El conjunt escultòric perdut devia magnificar l´efecte de la Llotja, a la qual devia aportar una dimensió i un concepte pròxims a les vil·les italianes del moment, que cercaven emular, al seu torn, les de l´antiguitat clàssica.
Bibliografía FRAU, Agustín. La Lonja de Palma. Jardín de la Lonja. Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana. Palma: Societat Arqueològica Lul·liana, 1885-1886, p. 203-204.

MUNTANER Y BUJOSA, Juan. SOCIETAT ARQUEOLÒGICA LUL·LIANA. Para la historia de las Bellas Artes en Mallorca. Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana. Palma: Societat Arqueològica Lul·liana, 1962, p. 44, doc. 39..

Rafael de Ysasi. Museo Arqueológico Diocesano. Palma: Govern de les Illes Balears, 2018. vol.1 p.53, vol.2, làm.50 n.2017El fons documental del Museu de Mallorca III.
Catalogación Palou Sampol, Joana Maria
Subir

© Ministerio de Cultura | v49.0 Accesibilidad | Mapa Web | Créditos | Contacte con Cer.es | Condiciones de uso | NIPO: 551-09-131-6